Direktlänk till inlägg 3 december 2008
Idag kom vi nära Toyotas hjärta- till Toyota Boshoku- i den här fabriken tillverkas säten till Toyotabilar. Och här är Dr Shuhei Toyoda högste chef- släkt i rakt nedstigande led till grundarna och som Arthur David uttryckte det- han har det i blodet, och utövar TPS ut i minsta detalj. Vid tidigare besök från Industry Forum hade han vid något tillfälle haft möjlighet att vara med- och ville höra vad gruppen hade sett efter besöket- för att se vad de förstått- en något knäsvag grupp just då enligt uppgift… Ni som var med när Arthur David var hos oss i februari kanske kommer ihåg intervjun vi fick se som Arthur fått möjlighet att göra med honom?
Och hur var då besöket idag? Jo, både besöket och fabriken genomsyrades av Toyodas synsätt- i varje detalj. Inte på något annat ställe har de varit så noga med tidshållningen och planeringen. Tex när vi skulle ta det obligatoriska gruppfotot hade de skrivit ut en mall för vem som skulle stå var! Eftersom jag idag var enda kvinnan förutom guiderna fick jag stå i mitten- och lustigt nog hålla i de japanska och brittiska flaggorna som enda icke-japan/britt. Och vi alla fick förutom besöksschemat en layout över anläggningen, utritat var vi skulle gå.
När vi fick gå runt i fabriken tittade vi på den del där komponenter till säten tillverkades, och fick se 6-tonspressarna som klarade över 100 slag per minut, ställtid 10 minuter, med flera steg i varje verktyg. Utrustningen har utvecklats inom företaget eftersom den gamla hydrauliska inte var snabb nog. Vid tillverkningen av kompletta komponenter till sätena gjordes detta sedan automatiserat, men många matare och flera celler ihopkopplade med banor. 2 miljoner enheter i månaden spottades ut.
I själva sätesmonteringen hade de tre liner, varav den bästa var den vi tittade på- inga kundreklamationer på 636 dagar! De hade t.o.m tagit bort tavlan där de följde upp defekter- för det fanns inget att ta upp! Antalet dagar var dock noga visualiserat.
Dessutom oerhört effektiv produktion, jag frågade hur de samtidigt lyckas engagera montörerna till att föreslå förbättringar? Noll fel och väldigt lite Muda/slöseri. Känns inte alldeles enkelt… De har mål att alla ska lämna in 1,5 förslag/månad- ligger på 2. ”Det hela handlar om att visa montörerna att vi genomför deras förslag- det är den bästa belöningen” sa de. Det handlar om ledarskap att lyssna på personalen med andra ord. Jag frågade också hur länge man kunde arbeta på linen, C/T 30 s, och minimalt med porositet utifrån vad jag kunde se. Det finns ingen sådan gräns- det finns montörer som är 18-58 år sa de, fast i princip alla jag såg var relativt unga- kanske runt 30, kanske några enstaka över 40. Någon arbetsrotation har man inte ”de behöver dock lära sig momentet före och efter, för att kunna det när takten justeras utifrån behov”. Och när man blivit duktig på sin del kan man lära sig fler delar och med tiden bli avbytare när någon inte är på plats tex, bli team-leader osv. De pratar mycket om säkerhet, och att ha bra arbetsställningar- men att undvika ensidigt upprepade arbetsställningar känns inte som en fråga för dem. De sa också att arbetsrotation används i utländska fabriker ibland- utifrån förutsättningarna på det stället - men inte i fabrikerna i Japan.
Så den sammanfattande bilden av besöket var: imponerande långt de kommit för att uppnå noll fel och inga slöserier i produktionen, och att i allt de gjorde tänka utifrån att använda all tid till värdeskapande- t.o.m att de försökte använda de få minuterna i bussen mellan fabrik och seminarierummet, stående tätt ihoptryckta, till att höra om vi skulle börja vår frågestund. Men samtidigt var produktionen så hårt driven att det nästan var skrämmande- är verkligen människorna med på det sätt som vi vill i Sverige?
Vid ett antal olika tillfällen har olika personer pratat om hur arbetet på Toyota fungerar, och här kommer en liten uppsamling av det som inte kommit med på andra ställen – som en sista del i bloggen. Ron, kanadensaren som arbetar på Toyota s...
Har nu lyssnat på Mr Murase, tidigare chef för JIPM, Japan Institute of Plant Maintenance. En dryga 70-årig TPM-eldsjäl som fortfarande åker världen runt och utvärderar företag i TPM- just hemkommen från Frankrike. Vad ser han då som grunden i TPM? J...
Sista företagsbesöket- skulle vi hitta något mer att inspireras av? Detta företag, som gör bilrutor, använder i stort samma teknik som för 40 år sedan. Men hur de använder den skiljer sig- väl underhållen utrustning och väldigt lite kvalitetsbriste...
Så till dagens andra besök. Här var det en fabrik som gör styrinrättningar, ”steering systems” till bilar. Och det är en teknikövergång från hydraulik till elektronik, så det de visade upp var hur de lyckades ha kvar lönsamheten i produkt...
Dagen började med en busstur ut på landsbygden- jo, vi såg faktiskt några små odlingar längs vägen, och fabriken låg ganska högt med utsikt över skogsklädda berg i vackra höstfärger. Detta var en alldeles nybyggd fabrik, placerad som den var eftersom...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 |
7 |
|||
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|