Direktlänk till inlägg 2 december 2008
Dagen började med en busstur ut på landsbygden- jo, vi såg faktiskt några små odlingar längs vägen, och fabriken låg ganska högt med utsikt över skogsklädda berg i vackra höstfärger. Detta var en alldeles nybyggd fabrik, placerad som den var eftersom den då hamnade mitt emellan två andra fabriker som Daido Metal hade och som man samarbetade med- och så fick de bidrag eftersom de la fabriken i så avlägsna trakter (tog ca 1 timma från Nagoya- så sådär värst avlägset var det kanske inte…)- de fick en slant för varje anställd från området.
Det som var speciellt med fabriken var att man brutit loss verksamhet från tre andra fabriker och sammanfört i denna nya fabrik- genom att flytta med sig befintliga utrustningar. Trots begagnade maskiner var intrycket att det var väldigt enhetligt och väl fungerande, även här med mycket automatiserat, inte helt olikt gårdagens besök på Denso. Det som de inte lyckats med var ljudnivån- det var besvärande hög, men i princip ingen hade öronproppar- märkligt. Men golvet sken, trots typen av tillverkning- kullager, med ett 20-tal pressar och 37 liner med tillverkning av lagren. Och vi fick också se bevis på att de utgår mycket från 5S- jobbade aktivt med det här, och hade en pilotline för det- men att inte de andra höll på lika aktivt var svårt att se. Som de uttryckte det: ”Discipline is important to achieve a healthy production”, så något utrymme för slarv fanns inte. Och 100% manuell kvalitetskontroll hade de- det var tydligen svårt att automatisera avsyning av rundade ytor- så den utmaningen kvarstod.
Vi hittade också en del lager i lager… de batchtillverkar och det är många varianter- och kunderna ska kunna få leveranser snabbat, så de hade ett färdigvarulager som de gärna skulle minska. Önskan att minska lager är stor i de företag vi besökt här i Japan.
Det som för tillfället var den största frågan för dem var att de höll på att bygga ut- och nu med kraftigt minskad efterfrågan undrade de om de skulle flytta dit de maskiner de hade tänkt eller om allt skulle läggas på is när byggnaden var klar. Och i våras som de inte kunnat leverera allt som efterfrågades- lågkonjumktur inte bara i väst alltså.
På eftermiddagen var det så dags för Toyota Museum of Industry and Technology. Här fick vi se de vävstolar som pappa Toyoda (Sakichi) uppfunnit- han ses som en av Japans 10 största uppfinnare. Den vävstol som var revolutionerande (G-model) hade hela 50 patent. Och museet var beläget i de ursprungliga fabrikslokalerna- historiens vingslag. Mycket av det som ligger i TPS har ju sin grund i Sakichi Toyodas tankesätt, bla Jidoka, som var grunden i vävstolarna- att kunna automatisera dem så att de inte behövde övervakas- den automatiska trådavkännaren som direkt stoppade vävningen om en tråd gick av- en finurlig lösning som vi fick beskåda live på muséet. Och vi fick lära oss varför Toyoda blev Toyota: Det var när Toyota Motor Corp grundades- man valde då att ändra namn. Toyoda skrivs på japanska med 10 tecken, medan Toyota skrivs med 8, och 8 är ett lyckosamt antal här i Japan. Vi fick också se den första Toyotan från 30-talet, en riktig lyxbil- användes som taxibil, inget för var och en att ha råd med. Hur den första karossen knackades för hand visades också upp. Hela museet var välskött och med hög ambition, och det bekostas av Toyota- inga statliga medel, och är öppet för allmänheten till en låg inträdesavgift- en del i deras samhällsengagemang, att vara en del av samhället där de verkar. Kuriosa är att de enda västerländska böcker som återfinns i den lilla affären i muséet är Liker’s bokserie (på japanska).
Vid ett antal olika tillfällen har olika personer pratat om hur arbetet på Toyota fungerar, och här kommer en liten uppsamling av det som inte kommit med på andra ställen – som en sista del i bloggen. Ron, kanadensaren som arbetar på Toyota s...
Har nu lyssnat på Mr Murase, tidigare chef för JIPM, Japan Institute of Plant Maintenance. En dryga 70-årig TPM-eldsjäl som fortfarande åker världen runt och utvärderar företag i TPM- just hemkommen från Frankrike. Vad ser han då som grunden i TPM? J...
Sista företagsbesöket- skulle vi hitta något mer att inspireras av? Detta företag, som gör bilrutor, använder i stort samma teknik som för 40 år sedan. Men hur de använder den skiljer sig- väl underhållen utrustning och väldigt lite kvalitetsbriste...
Så till dagens andra besök. Här var det en fabrik som gör styrinrättningar, ”steering systems” till bilar. Och det är en teknikövergång från hydraulik till elektronik, så det de visade upp var hur de lyckades ha kvar lönsamheten i produkt...
Idag kom vi nära Toyotas hjärta- till Toyota Boshoku- i den här fabriken tillverkas säten till Toyotabilar. Och här är Dr Shuhei Toyoda högste chef- släkt i rakt nedstigande led till grundarna och som Arthur David uttryckte det- han har det i blodet,...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 |
7 |
|||
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|