Direktlänk till inlägg 1 december 2008
Idag var det dags att besöka Toyota Motor- skulle våra förväntningar infrias? Som första utländska grupp skulle vi få besöka deras alldeles nyss ombyggda fabrik - särskilda tillstånd krävdes och de som normalt brukar vara med och svara på frågor var inte beredda ännu. Istället var Ron från huvudkontoret med och svarade på frågor - en frispråkig kanadensare som arbetat på Toyota i 20 år och bor i Japan sedan ännu längre.
Och fabriken var enastående- de har avsevärt förbättrat arbetsmiljön, ledtiderna och antagligen allt annat också. Ljudnivån var långt lägre än vad man är van vid i en fabrik. Och det lugn som rådde när de monterade var också anmärkningsvärt. Vi såg ett par montörer som såg lite stressade ut- om det berodde på obalanser mellan olika stationer eller om de var nya på sina jobb vet jag inte, men de kändes som undantaget som bekräftade regeln. Nästan allt material som ska monteras kittas innan i samma lokal som monteringen. Förutom småmaterial kommer materialet just när det behövs till line med AGVer. De som plockar tar det antal som anges på en display vid respektive artikel där en lampa lyser. Teamleaders kunde vi också se vid line, liksom vid plockningen- och snabbt var de på plats när något problem uppstod, precis enligt skolboken. Gula lampor lyste titt som tätt, dvs hjälp behövdes, men jag såg inte något linestop och röd lampa.
Ron berättade också lite mer övergripande om Toyotas synsätt och sa att det viktigaste är inte Vad de gör, utan Hur och Varför. Och det gäller att inte bara förstå och kunna förklara detta, utan att kunna praktisera det varje dag, alltid, att kunna göra Kaizen och snurra hela PDCA-cykeln i praktiken. Det är därför böcker om hur Toyota arbetar inte är så meningsfulla tyckte han. Och det är helheten, inte delarna som är grejen. Verktygen är mindre viktiga- det finns två komponenter som däremot är det: ”Understand the actual situation” och ”Know the true North, including customer satisfaction, employer development, security and challenge”. Dvs veta var vi står och vart vi vill, med kunder och medarbetare i fokus. En hel del till sa han, men det återkommer jag med, har försökt luska i de frågor ni skickat med och fått vissa svar - men det blir för långt just nu, spännande fortsättning kommer med andra ord!
Ett besök på Toyota Car Exhibition Center hanns också med. Här fick vi provsitta olika Toyotabilar, inte minst svindyra Lexus, och just minst den nya iQ som precis lanserats här i Japan och som kommer till Europa framöver- med snarare 3 än 4 säten. Det fjärde sätet var användbart endast om föraren har klart kortare ben än jag, alt. att det är en minihund som kan sitta uppe på stolen som är en av passagerarna… En bil som ska vara relativt billig, men svårt med kompromiss mellan låg kostnad, låg bränsleförbrukning och krocksäkerhet - hur den kommer att sälja blir intressant att se.
Toyota Car Exhibition Center hade också robotar som hade en konsert för oss, spelande trummor och trumpeter och en promenerande samtidigt som den spelade - ett resultat av arbetet med att testa gränserna för tekniken, hur långt kan man använda robotar? En viktig fråga i Japan där snart ¼ av befolkningen är pensionärer - många ensamma och behöver både hjälp och sällskap. Detta är ett långsiktigt arbete - inte med målsättningen att ta fram en färdig produkt om ett par år- stämmer väl med Toyotas långsiktighet och synen att de ska bidra till samhället där de verkar. Kul och häftig teknik och samtidigt en skrämmande tanke att ha en robot som det sällskap som finns att tillgå…
Vid ett antal olika tillfällen har olika personer pratat om hur arbetet på Toyota fungerar, och här kommer en liten uppsamling av det som inte kommit med på andra ställen – som en sista del i bloggen. Ron, kanadensaren som arbetar på Toyota s...
Har nu lyssnat på Mr Murase, tidigare chef för JIPM, Japan Institute of Plant Maintenance. En dryga 70-årig TPM-eldsjäl som fortfarande åker världen runt och utvärderar företag i TPM- just hemkommen från Frankrike. Vad ser han då som grunden i TPM? J...
Sista företagsbesöket- skulle vi hitta något mer att inspireras av? Detta företag, som gör bilrutor, använder i stort samma teknik som för 40 år sedan. Men hur de använder den skiljer sig- väl underhållen utrustning och väldigt lite kvalitetsbriste...
Så till dagens andra besök. Här var det en fabrik som gör styrinrättningar, ”steering systems” till bilar. Och det är en teknikövergång från hydraulik till elektronik, så det de visade upp var hur de lyckades ha kvar lönsamheten i produkt...
Idag kom vi nära Toyotas hjärta- till Toyota Boshoku- i den här fabriken tillverkas säten till Toyotabilar. Och här är Dr Shuhei Toyoda högste chef- släkt i rakt nedstigande led till grundarna och som Arthur David uttryckte det- han har det i blodet,...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 |
7 |
|||
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|