Direktlänk till inlägg 27 november 2008
Tänk att det kan vara så kallt att gå runt i en fabrik i Japan! Idag är vädret som en riktigt råkall och regning novemberdag i Göteborg, och lika kallt i fabrikerna som inne. Men det var det värt. Besöket på Nissan Diesel var en riktig upplevelse. Gårdagens besök på Carlsonia Kansei gav lite försmak på hur Nissan tänker och arbetar. Nu fick vi se det på riktigt. Synen på medarbetarna utgår från att de är centrala i förbättringsarbetet, och vi fick se att det verkligen är de som jobbar fram förbättringar i produktionen - med stöd av bl.a produktionstekniker. Vår värd Mr Oniki, som är senior managing director på Nissan Diesel, berättade bl.a att Leif Johansson hade frågat honom vad som var största skillnaden mellan västerländsk och japansk stil. Han svarade att ”i Japan ser vi personalen som människor, dvs använder oss av deras hjärnor och inte bara kropparna”.
Och fabriken var visserligen gammal, med ganska ojämna golv, inget flashigt alls, men sättet som hela verksamheten fungerade på var som ett urverk- det hände saker överallt, med enkla lösningar, som t ex små automatiska truckar som var hemmabyggda - de hade fått idén från en Disney park - och andra fiffiga tekniska lösningar som på något sätt fick de olika flödena att smidigt flyta fram. Det ligger ett otroligt arbete bakom, med många små steg genom åren, innan det kan se så enkelt ut, och samtidigt vara så komplext.
De berättade också stolt om att ägarna Volvo sa att de var benchmark för Volvo inom tillverkningen- så de får många förfrågningar om att hjälpa andra fabriker- ”very much fun and very much work”.Tryckte också på att de har ett annat synsätt än Toyota när det gäller produktionsstyrning- de arbetar med ”Doki sey san”- Ultimate synchronisation with customer demands”, när en order är fix har leverantörerna 7 dagar på sig att leverera i rätt sekvens. Kanban var inte deras melodi- det var Toyotas sätt att arbeta. Här var det verkliga kundorder- inte utjämning- som var i fokus. Och detta var just det som oroade Mr Oniko mest med samarbetet med Volvo- att de skulle vara tvungna att bryta relationerna med sina lokala leverantörer för att leta komponenter i lågkostnadsländer- det är riskabelt och går helt emot deras filosofi. Annars såg de positivt på att kombinera det bästa i Volvos och Nissans system till en ännu bättre helhet. Några avslutande visdomsord från Mr Oniki: ”You must find your own way of doing things, we can only show you ours”.
Och på kvällen hade jag förmånen att bli inbjuden av Arthur David att äta middag några stycken tillsammans med Mr Oniki. En väldigt spännande kväll, både maten- en äkta japansk pub-middag med många märkliga tingestar från havets djup- och naturligtvis framförallt diskussionen med Mr Oniki! Och Mr Oniki kommer Volvo se mer av- han är på huvudkontoret i Göteborg ungefär varannan månad, ska bli spännande att se hur de tar till sig av hans tankar.
Nedan ser ni en bild av Mr Oniki och mig. Om ni undrar över var fabriksbilderna är kommer de först efter resan- Arthur David är fotograf för oss alla- det ökar möjligheterna att få tillstånd att fotografera oändligt- den som väntar på något gott...
Vid ett antal olika tillfällen har olika personer pratat om hur arbetet på Toyota fungerar, och här kommer en liten uppsamling av det som inte kommit med på andra ställen – som en sista del i bloggen. Ron, kanadensaren som arbetar på Toyota s...
Har nu lyssnat på Mr Murase, tidigare chef för JIPM, Japan Institute of Plant Maintenance. En dryga 70-årig TPM-eldsjäl som fortfarande åker världen runt och utvärderar företag i TPM- just hemkommen från Frankrike. Vad ser han då som grunden i TPM? J...
Sista företagsbesöket- skulle vi hitta något mer att inspireras av? Detta företag, som gör bilrutor, använder i stort samma teknik som för 40 år sedan. Men hur de använder den skiljer sig- väl underhållen utrustning och väldigt lite kvalitetsbriste...
Så till dagens andra besök. Här var det en fabrik som gör styrinrättningar, ”steering systems” till bilar. Och det är en teknikövergång från hydraulik till elektronik, så det de visade upp var hur de lyckades ha kvar lönsamheten i produkt...
Idag kom vi nära Toyotas hjärta- till Toyota Boshoku- i den här fabriken tillverkas säten till Toyotabilar. Och här är Dr Shuhei Toyoda högste chef- släkt i rakt nedstigande led till grundarna och som Arthur David uttryckte det- han har det i blodet,...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 | 20 |
21 | 22 |
23 | |||
24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
|||
|