Direktlänk till inlägg 25 november 2008
Nu äntligen har själva besöksdelen av resan börjat. Startade med besök på the British Embassy där vi fick en Japan-introduktion av deras Director of Trade and Investment. Inser hur stor roll ambassaden har att spela när det gäller att kunna göra affärer i Japan- inte minst som vi fick förklarat hur viktigt det är att skapa relationer. Viktigt på individnivå såväl som företagsnivå och även landnivå för att det ska bli affärer. Så kommer man med papper med ambassadens stämpel på slår det högt. Och i Japan gör man inte som vi i väst när beslut ska fattas fick vi lära oss - detaljerna kommer först, sedan beslut, dvs fatta beslut långsamt baserat på fakta, genomför snabbt- men oops, då har vi i väst inte kommit längre än till principbeslutet och riskerar att hamna på efterkälken. Eftersom vi först när beslutet är fattat vill lägga ner energi på att gå in på detaljerna. Så tipset var att hålla ut under första månadens grävande i detaljer och sedan inte säga nej till små orders i början - de som vi helst inte vill ha - de är en del av utvärderingen, går den bra kommer de stora ordrarna sedan. En annan lite kul detalj är att tydligen IKEA går bra i Japan- och istället för uppbyggda visningsrum för kök, badrum osv som de brukar ha hos oss så har de hela visningslägenheter i Japan- för ofta är inte lägenheterna för en hel familj större än ett rum- sådär 40m2. Så att de är duktiga på att använda yta effektivt har också det sina förklaringar. Även här mycket som går igen i TPS alltså.
Och finanskriser och lågkonjunkturen då? Jo, de syns även här, men företagen är mindre belånade så de står sig starkare än så länge. Fast de stora biltillverkarna har det klent med ordrar och drar ner- jag tror de sa att de drar ner på visstidsanställda på Toyota –och de stänger av produktionen ett tag på Honda-fabriker, jag ska försöka fråga mer om det. Och yenen har blivit betydligt starkare- så för exportindustrin lär det bli tufft. Syns även för oss stackars utlänningar- allt är dyrt här, funderade på om jag skulle köpa ett äpple- 20kr! Så man vet vad man ska ta på frukostbuffén… Och en i gruppen hittade en kamera han funderade på att köpa och hade priset hemifrån med sig- var visst dubbelt så dyr här…
Har också lyssnat på Dr Katsuki Aoki som har studerat ledningens roll vid Kaizen och jämfört japanskt och västerländskt ledarskap- japanska grunden beskrev han som att man ska gå till Genba (actual business site), se Genbutsu (actual thing) och förstå Genjitsu (reality). En sak som han tryckte på var att i Japan ger man vaga instruktioner - dvs även om man inte ger detaljerade instruktioner så förväntar man sig att mottagaren ska förstå det övergripande innehållet- även detta kopplar om jag förstod rätt till relationsskapandet, för att detta ska fungera krävs att man känner varandra väl och förstår intentionerna - och då kastar man tex inte ut sina leverantörer i första taget. Men hur går detta ihop med standardiserat arbetssätt? Vid linen med Standard Operating Procedures? Jag är inte helt klar med att förstå detta, som vanligt är inget svart eller vitt, men fick tid att diskutera med Dr Aioki, och det verkar som att de vaga instruktionerna inte gäller på line i bilfabriker- där blir det konflikt med det styrda arbetet som krävs där, kanske mer en nivå upp i organisationen, och i annan typ av tillverkning som inte är lika styrd - men som Dr Aioki uttryckte det, jag inser att jag är lite vag i hur dessa två delar fungerar ihop… Och han såg också i Japan problemet vi ser med att vara ett land som konkurrerar med lågkostnadsländer- om man bara gör kortcykligt arbete enligt SOP, vad är skälet att inte flytta till LCC? Vart tog behovet av yrkesskicklighet vägen? Mycket att fundera över- och lustigt nog visste Aioki en hel del om Sverige och såg att vi inte riktigt hade samma ledarskapsstil som i UK tex, och pratade om fackets starka roll i Sverige som inte alls finns på samma sätt i Japan, han känner nämligen Yutaka Tamura väl- som samarbetar med Chalmers och höll anförande på Lean Forum förra året och som några av oss pratade med, - världen är liten ibland! Hann visst inte skriva om Honda som vi också hunnit med idag… får bli senare, blev visst mycket text ändå, och nu dags för japansk middag!Vid ett antal olika tillfällen har olika personer pratat om hur arbetet på Toyota fungerar, och här kommer en liten uppsamling av det som inte kommit med på andra ställen – som en sista del i bloggen. Ron, kanadensaren som arbetar på Toyota s...
Har nu lyssnat på Mr Murase, tidigare chef för JIPM, Japan Institute of Plant Maintenance. En dryga 70-årig TPM-eldsjäl som fortfarande åker världen runt och utvärderar företag i TPM- just hemkommen från Frankrike. Vad ser han då som grunden i TPM? J...
Sista företagsbesöket- skulle vi hitta något mer att inspireras av? Detta företag, som gör bilrutor, använder i stort samma teknik som för 40 år sedan. Men hur de använder den skiljer sig- väl underhållen utrustning och väldigt lite kvalitetsbriste...
Så till dagens andra besök. Här var det en fabrik som gör styrinrättningar, ”steering systems” till bilar. Och det är en teknikövergång från hydraulik till elektronik, så det de visade upp var hur de lyckades ha kvar lönsamheten i produkt...
Idag kom vi nära Toyotas hjärta- till Toyota Boshoku- i den här fabriken tillverkas säten till Toyotabilar. Och här är Dr Shuhei Toyoda högste chef- släkt i rakt nedstigande led till grundarna och som Arthur David uttryckte det- han har det i blodet,...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 | 20 |
21 | 22 |
23 | |||
24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
|||
|